Home » Werknemers » Arbeidsongeschiktheid
Arbeidsongeschiktheid
Voor wat betreft de inkomensverzekeringen ten behoeve van de medewerkers bieden we al onze zakelijke klanten na iedere contracttermijn opnieuw een marktonderzoek aan (uiteraard wordt hier niets extra’s voor in rekening gebracht). Dit is een van onze onderscheidende kenmerken.
Als werkgever heb je bij arbeidsongeschiktheid van medewerkers gedurende twee jaar een loondoorbetalingsverplichting. Bij wet is geregeld dat dit zowel in het eerste als het tweede jaar minimaal 70% van het loon voor arbeidsongeschiktheid dient te zijn. In de cao of arbeidsvoorwaarden kan hiervan afgeweken worden. In cao’s zijn er afspraken gemaakt dat er meer wordt uitgekeerd dan het bovenstaande. De cao(‘s) checken we.
We adviseren (indien mogelijk) altijd om een verzuimontzorgverzekering af te sluiten. De toeslag is vaak beperkt terwijl de dekking en voorwaarden aanzienlijk beter zijn.
Tevens bekijken we of er in de cao(‘s) en arbeidsovereenkomsten afspraken staan voor wat betreft loonaanvulling na twee jaar arbeidsongeschiktheid. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je als werkgever zelf aanvullingen voor de medewerkers wilt treffen. Zo zou je bijvoorbeeld beter aan medewerkers kunnen komen.
Ook wijzen we op het hebben van een actuele RisicoInventarisatie & -Evaluatie (RI&E) en wijzen we erop wanneer arbeidsongevallen aan de arbeidsinspectie doorgegeven dienen te worden.
